TUTORIAL : CARA UNTUK HASILKAN BLOG SENANG JEA@blogger

Blogger.com


Blog merupakan satu platform yang menarik dan juga sangat sesuai untuk di layari sekiranya terdapat apa-apa isu atau perkara yang ingin di ketahui dalm masa yang singkat, disini saya ingin berkongsi menganai cara-cara untuk hasilkan blog anda sendiri, ianya sangat mudah dan cepat.Terima kasih kepada blogger kerana menyediakan platform sebegini yang pastinya amat mudah dan yang paling penting ianya percuma.Ok Jom. Selamat mencuba!!


Terdapat beberapa langkah penting yang perlu di lakukan:

Langkah 1:  Layari / buka pelayar (browser) anda - (+FireFox forever  +Internet  Explorer +Opera +Google Chrome ), disni saya buka browser internet explorer.



Langkah 2: Syarat utama untuk jadi ahli blogger.com ialah anda mesti mempunyai akaun google yang sah, sila daftar disini https://accounts.google.com/signupwithoutgmail.










Langkah 3 : Setelah selesai dengan pendaftaran akaun google, maka anda boleh terus layari / buka google website google dan terus ''log in'' menggunakan akaun yang telah didaftarkan tadi, sekiranya anda sudah memiliki akaun gmail, maka process untuk mendaftar blog boleh terus dibuat di laman web berikut, https://www.google.com.my/


Langkah 4:  Setelah berjaya mendapatkan akaun gmail, Klik blogger.com. Saya memasukkan email                       dan password email yang telah didaftarkan. Paparan akan dikeluarkan sebagaimana di                         bawah

Langkah 5: Paparan “Create your blog now” kelihatan. Ini bermakna saya masih belum                                          mempunyai blog di akaun blogger ini. Klik icon “New Blog”.


Langkah 6:  anda boleh masukkan apa sahaja nama sebagai nama blog(tajuk/title)dan "nama                                   tadi".blogspot.com sebagai address ataupun alamat blog. sekiranya statement ini                                   keluar“this blog address is available”. Ini bermakna url tersebut masih belum digunakan                        oleh orang lain. Jika anda ingin meletakkan nama blog, pilihlah nama blog yang mudah                       diingati dan sesuaikan dengan isi kandungan yang akan anda kongsikan nanti di blogspot                      tersebut. elakkan daripada menggunakan special character dan juga nama yang terlalu                         panjang.susah nak inagt nanti!!!!




Dah siap. Sudah boleh mula menulis dan menerbitkan artikel.



Sekian sahaja artikel paling asas cara buat website sendiri. Jadi kita tidak perlu mengupah orang lain. Sekiranya ada pertanyaan dan pandangan sila nyatakan diruangan komen di bawah. Semoga tutorial cara buat blog ini dapat dimanfaatkan.



Comments

Post a Comment